Tomatis - Trening uwagi słuchowej
Centrum terapii impuls

Trening słuchowy Tomatis

Zdjęcie podstrony Trening słuchowy Tomatis

                                                                                                                     Możemy dobrze słyszeć, lecz źle słuchać.”

                                                                                                                                  Alfred Tomatis

 

Alfred Tomatis (1920-2001) francuski profesor otolaryngolog, chirurg i foniatra. Poświęcił on znaczną część swej kariery na badanie relacji między uchem a głosem, a szerzej, na badanie związków między słuchaniem a komunikowaniem się. W latach 50 XX wieku zajmował się zagadnieniem zawodowych uszkodzeń słuchu. Pracując w fabryce samolotów odrzutowych badał pracowników codziennie narażonych na duże natężenie hałasu. Zauważył, że wraz ze wzrostem ubytku słuchu zmienia się także ich głos. Badał również kolegów swego ojca, śpiewaków operowych skarżących się na problemy głosowe. Ku swemu zdziwieniu stwierdził, że u wielu z nich występowały uszkodzenia słuchu podobne do tych, które stwierdzał u robotników fabryki. Dzięki swoim obserwacjom odkrył, że głos i słuch są ze sobą ściśle powiązane, a problemy z jednym mogą bezpośrednio wpływać na drugi narząd. Na podstawie swoich obserwacji i badań opracował główne założenia metody kształcenia uwagi słuchowej i treningu słuchowego.

 Dzięki wieloletnim badaniom Tomatisa współczesna pedagogika unika określeń typu „dziecko niegrzeczne" albo „dziecko niezdolne". Zamiast tego szuka podłoża problemu, oraz narzędzi do jego wyeliminowania. 

  • Metoda Tomatisa® polega na słuchowej stymulacji neurosensorycznej (słuchanie nagrań). Jej celem jest lepsza percepcja i analiza komunikatu dźwiękowego, a tym samym skuteczniejsze działanie mózgu. 
  • Metoda Tomatisa® jest to technika modyfikująca muzykę i głos w celu pobudzenia korowego, w wyniku czego następuje poprawa zdolności motorycznych, poznawczych i emocjonalnych.

Trzy prawa metody Tomatisa

  • Głos zawiera tylko te dźwięki, których ucho jest w stanie słuchać.
  • Jeśli uszkodzonemu uchu umożliwi się prawidłowe słyszenie utraconych lub stłumionych częstotliwości natychmiast pojawiają się one w głosie.
  • Trening słuchowy Tomatisa trwający odpowiednio długo pozwala uzyskać długotrwałą poprawę w odbiorze i wydawaniu dźwięków sprawiających wcześniej problemy.

Co to jest słyszenie?

Słyszenie jest to jedynie bierny odbiór dźwięków, jest prostą, pasywną percepcją dźwięku, uzależnioną od sprawnego aparatu słuchu, niewymagającą naszego świadomego zaangażowania.

 

,, Słuchanie ma się tak do słyszenia, jak patrzenie do widzenia.” A. Tomatis

 

Co to jest słuchanie ?

Słuchanie, czyli uwaga słuchowa, to umiejętność używania słuchu w celu uczenia się i komunikowania, bez zakłóceń na płaszczyźnie emocjonalnej. Sam proces słuchania jest bardzo złożony i zależny od wielu elementów. W związku z tym może pojawić się cały szereg trudności i zaburzeń, m.in.: niedosłuch, utrata słuchu, zaburzenia percepcji słuchowej, zaburzenia słuchu fonematycznego czy centralne zaburzenia przetwarzania słuchowego. 


Główny cel Metody Tomatisa

Przywrócenie prawidłowego poziomu uwagi słuchowej.

 

Objawy zaburzeń uwagi słuchowej:

  • trudności z pisaniem i czytaniem,
  • nadwrażliwość na dźwięki,
  • zaburzenia koncentracji uwagi,
  • błędna interpretacja pytań,
  • niewyraźne pismo,
  • niemuzykalność,
  • mylenie strony lewej z prawą,
  • monotonny głos,
  • ubogie słownictwo,
  • niewyraźne pismo,
  • brak wiary w siebie,
  • nadwrażliwość emocjonalna,
  • drażliwość,
  • nieśmiałość,
  • wycofywanie się,
  • konieczności powtarzania poleceń.

Co to jest ,,Metoda Tomatisa" ?

To system ćwiczenia umiejętności słuchania.

 

Co to jest TalksUp® ?

To przenośne urządzenie umożliwiające stosowanie Metody Tomatisa.

225430544_1527153154331008_7115358686148577109_n.jpg

Zalety treningu Tomatis

Zdjęcie podstrony Zalety treningu Tomatis

Korzyści Treningu Uwagi Słuchowej A. Tomatisa, najczęstsze efekty terapii:

  • polepszenie koordynacji ruchowej,
  • lepsze radzenie sobie z emocjami,
  • większa efektywność zapamiętywania,
  • zwiększenie umiejętności komunikacyjnych,
  • bogatsze słownictwo,
  • poprawa płynności mowy i czytania na głos,
  • poprawa motoryki dużej i małej,
  • zwiększenie motywacji do nauki,
  • zwiększenie koncentracji,
  • lepsze wykorzystywanie posiadanych możliwości,
  • dzieci stają się bardziej obecne i świadome otoczenia,
  • lepszy kontakt wzrokowy,
  • lepsza kontrola własnych wypowiedzi,
  • otwarcie na kontakt z innymi,
  • szybsza nauka języków obcych,
  • poprawa zdolności matematycznych.
Korzystając z serwisu zgadzasz się z polityką cookies